İnternet Şubesi Bireysel Kurumsal
EN

Uluslararası Ticarette İnternet Kullanımı

Dünya her şekilde birbirine bağlanıyor. Bu süreci hızlandıran en önemli altyapı hizmetlerinden birisi de internet ve mobil telefon kullanım oranıdır.

OECD’nin her yıl yayınladığı OECD Digital Economy Outlook (2015)’de, OECD bölgesi için Haziran 2014 itibariyle geçen iki yıl kıyaslandığında; sabit geniş bant internet abone sayısı 344.6 milyon (% 3.7 artış), mobil genişbant internet abone sayısı 983.4 milyon(%14.2 artış) olarak verilmiştir. 2015’de ise mobil telefon abone sayısı ilk defa dünya nüfusunu geçecektir.

Tablo: Mobil Telefon Aboneliği ve Dünya Nüfusu Tahmini

  2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015*
Dünya Mobil Telefon Aboneliği (mn) 4,571.60 5,244.80 5,887.00 6,264.70 6,659.10  7,023.70 7,359.50

Dünya Nüfusu (mn)

6,785.90 6,869.50  6,953.40 7,038.00 7,123.70 7,210.10 7,295.20

* 1 Ocak 2015 Tahmini

Kaynak: Euromonitor

2014’de dünya nüfusunun % 37’si internet kullanıcısıdır. Mobil internet kullanıcısı 2,321,277,300, internet kullanıcı sayısı 2,666,349,500 olarak tahmin edilmektedir.

B2C tarafında ise Aliexpress, Amazon, Alibaba, ebay ve Taobao dünyanın en çok ziyaretçisi olan sitelerdir.

Bu rakamların bir anlamı da anlamı şudur: Artık dünyanın her tarafından, istenildiği zamanda, müşterinin arzu ettiği içerikle (bu kısım firmaların görevidir) erişilir durumdasınız. İnternette web sitesi sahibi olmak ve çeşitli sitelerde üyeliklerle ve uygun içerikle yer almak büyük ölçüde bir içerik hizmet sağlayıcısı veya yayın kuruluşu gibi firmaların kendilerini konumlandırmasını gerektiriyor.

İnternete Hazırlık

Yurt dışı pazarları hedefleyen bir firmanın uluslararası on-line rehberlerde ve e-pazaryerlerinde yer almadan önce ön hazırlık yapmaları gerekir.

  • Site profesyonel görünmelidir. Siteyi inceleyecek kişiler kurumsal kimliğe bakarlar.
  • Hedef pazarlara uygun dillerde bölümler olmalıdır.
  • Sitede ve yer alınan e-pazaryerinde firma hakkında gerçek bilgiler verilmelidir. Abartıya gidilmemelidir. (Ürünlerini Çin’de ürettirdiği halde web sitesinde % 100 Türk Malı yazmak iş etiği açısından ve uzun dönemli müşteri güvenilirliği için ne derecede yararlı olabilir?)
  • Firma ismine uygun, etkileyici bir logo ana sayfada her sayfada kullanılmalıdır.
  • Yönetim ekibine özgeçmiş, işlevleri ve iletişim bilgileri ile yer verilebilir.
  • Blog açılmalıdır.
  • Sitenin tüm bölümleri işlevsel, çalışır halde olmalıdır. Kırık, açılmayan sayfalar, “yapım aşamasında” gibi ibareler firma imajına zarar verir.
  • Rehber İngilizce ise sitenin İngilizce bölümü olmalıdır.
  • Adresi her sayfada açıkça görünmeli, telefon numaraları ve e-mail adresi doğru, çalışır durumda olmalıdır.
  • Ana sayfanın başlığı firma ismini doğrulayacak şekilde olmalıdır.
  • Sitenin arama motoru optimizasyonu mutlaka yapılmalı, anahtar kelimeler mutlaka içerikte ve meta-tag’larda kullanılmalıdır.
  • Ürün ve hizmetler firmanın temel segmentlerinin bilgi arama ihtiyaçlarına göre oluşturulmalıdır. Ürün arama, marka arama, araştırma yapanların sektörleri için, kullanılan çeşitli teknolojiler için ayrı ve mümkünse karşılaştırılmalı özelliklerle bilgi verilmelidir.
  • Başka sitelerden kopyalanan bilgiler asla kullanılmamalı, her firma kendi çalışmalarından gelen özgün içerik oluşturmalıdır.
  • B2B rehberlerde doğru kategoride yer almaya özen gösterilmelidir. Bulunulan sektör ve sektörle ilgili anahtar kelimeler doğru tespit edilmelidir.

Bu konuda, İstanbul Sanayi Odası tarafından basılan ve www.aia-istanbul.org web sitesi “Bilgi Bankası-Yayınlarımız” bölümünde ücretsiz olarak ulaşabileceğiniz “Elektronik Ticaret” isimli yayınımızı önermek isterim. Dijital pazarlamaya ihracatçı firmalar açısından bakılan yayınımızda bölüm bölüm yapılması gereken çalışmalar ana hatlarıyla verilmektedir.

Zeynep İyiler