Mevsimlere Göre Yapılacak Sporlar : İlkbahar

“İlkyaz, doğa döngüsünde kış ile yaz arasındaki mevsim” veya kısaca Bahar... Ülkemizin bulunduğu coğrafya gereği bazen karlı, bazen yağmurlu fakat genelde soğuk geçirdiğimiz kış mevsiminden sonra, baharın gelişi içimizde anlatılamayan bir sevinç doğurur. Bu yıl, her ne kadar Covid-19 pandemisi nedeniyle alıştığımız bahar aylarını yaşayamayacak olsak da toprağın uyanışı, kuru ağaçların tomurcuklanması ve havadaki ılık esinti; evde zaman geçirmek yerine bizi doğaya ve temiz havaya çeken bir çağrıdır.

Sağlık açısından bakıldığında, baharın başlaması, eğer bu değişime uyum sağlayamazsak yorgunluk ve hâlsizliği de beraberinde getirebilir. Tıp dilinde “bahar yorgunluğu” dediğimiz bu durumu atlatmak ve kış mevsiminin sebep olduğu düşük enerjimizi eski hâline döndürmek için en güzel çözüm, bahar aylarına uygun sporlara yönelmek olacaktır.

Bahar mevsimi, ılımlı hava nedeni ile pek çok sporu rahatlıkla yapabilme imkânı sağlar. Açık havada yapılabilen yaz mevsimine daha sağlıklı ve formda girmek için birebirdir. Fakat bu sürecin sağlığımızı tehdit etmemesi için de bir dizi kurala dikkat etmemiz gerekir.

Öncelikle spor yapmak isteyen kişi yaşına ve kendisine uygun spor dalını seçmelidir. Spora başladıktan sonra ise yapılan aktivitenin yoğunluğu adım adım artırılmalıdır. Pandemi koşulları gözetilerek ve havaların da uygun olmasını fırsat bilerek özellikle açık havada yapılan sporlar tercih edilmeli, yeterli su alımına da spor yaparken özen gösterilmelidir. “Bu mevsimde yapılacak sporlar nelerdir?” dendiğinde ilk sırada akla yürüyüş sporu gelse de aşağıdaki listeyle kısaca değindiğimiz gibi farklı spor dalları da tarafımızdan keşfedilmeyi beklemektedir.

Yürüyüş ve koşu: Yürüyüş, herhangi bir donanım ya da özel saha gerektirmeden her yaşta yapılabilen ve sevilen bir spordur. Kısa sürede, yavaş tempoda veya çok daha uzun parkurlarda tempolu yapılabilir. Yürüyüşte belirli bir seviyeyi yakaladıktan sonra ya da kondisyonunuza uygun olduğunu düşünüyorsanız bir üst seviyeye geçebilir yani koşu sporuna da yönelebilirsiniz. Koşmak da yine yürüyüş gibi kas ve iskelet sistemini kuvvetlendiren, kalp sağlığını destekleyen bir spordur.

Fitness ve pilates: Bu sporlar yılın her döneminde yapılabilen sporlar olsalar da bahar aylarının forma girmek için yaz mevsiminden önceki son fırsat olması ve bu sporlarla ilgilenenlerin açık havada spor yapmayı daha çok tercih etmeleri hızlı şekilde form tutmak için fırsattır. Önemli bir meditasyon ve motivasyon etkinliği olan pilates, zihinsel ve bedensel yenilenme için de birebirdir.

Trekking: Dağ yürüyüşü” veya “doğa yürüyüşü” olarak tanımlanan trekking, yalnız ya da grup hâlinde yapılabilmektedir. Uzun saatler boyunca süren, dolayısıyla dayanıklılık gerektiren bu spor, günlük olabildiği gibi haftalık veya daha uzun sürelerle konaklamalı olarak da yapılabilir. Trekking, uygun bir rota seçilerek yani doğada karşılaşılabileceğimiz riskleri minimize ederek yapıldığında, yürüyüş, tırmanış, iniş, çıkış ve kamp yapmak gibi pek çok aktiviteyi içinde barındıran bütünsel bir spordur.

Oryantiring: Zamana karşı yapılan ve harita yardımı ile yön bulmayı amaçlayan bir açık hava sporudur. Özellikle ilkbahar ayları bu spor için çok uygundur. Genellikle ormanlık alanların veya kırsal bölgelerin tercih edildiği oryantiringde sporcular kendilerine verilen yarışma bölgesinin haritasında belirtilmiş hedeflere sırasıyla ve en kısa sürede ulaşmayı amaçlamaktadır. Oryantiring meraklıları pek çok ülkede federasyonlar hâlinde örgütlenerek etkinliklerini belirli kurallar çerçevesinde gerçekleştirmektedir.

Bisiklet: Hem vücutta yağ yakımını hızlandıran hem de açık havada oksijen alımını sağlayan en güzel ilkbahar aktivitelerinden biridir. Bisiklet sayesinde bulunduğunuz çevreyi de daha iyi keşfedip spor yaparken eğlenebilirsiniz. Sahilde, park veya ormanda bisiklet sürerek keyifli zaman geçirmek ve sağlıklı kalmak mümkündür.

Paten: Her ne kadar daha çok çocuklar ve gençler tarafından tercih edilen bir spor dalı olsa da paten kaymak aslında açık havada ve ilkbahar mevsiminde yapılabilecek en keyifli spor dallarında birisidir. Paten kaymanın, örneğin yürüyüşe veya bisiklete oranla daha çok efor gerektiren bir spor olması daha fazla kalori yakımını sağlamaktadır. Paten sayesinde dengede kalabilmek için tüm gövde çalışmakta ve bu da sporun kas ve iskelet sistemi üzerindeki olumlu etkisini artırmaktadır.

Binicilik: Ata sporumuz olarak bilinen binicilik, günümüzde giderek popülerleşen bir spor dalıdır. Yukarıda değindiğimiz diğer spor dallarının aksine binicilikte iki farklı canlının mükemmel uyumu söz konusudur. Atın ve binicisinin denge ve koordinasyonu bu sporu hem sağlık açısından faydalı hem de performans açısından üst düzeye çıkarır. Tabii bu sporu yapanların harika bir dost kazanmaları da kaçınılmazdır.

Tenis: Yer ve zaman kısıtı olmasına ve en az iki kişinin birlikte yapabileceği bir spor olmasına rağmen tenis, oynandığında tüm vücudu çalıştıran, esneklik, denge ve koordinasyonu arttıran zor bir spor dalıdır. Kapalı kortlarda da yapılabilir fakat günümüz pandemi şartlarında ve bahar mevsiminin uygun günlerinde özellikle açık havada tenis oynamak sağlığımız açısından daha az riskli olacaktır.

Önemle belirtmek gerekir ki fiziksel ve zihinsel olarak sağlıklı bir birey olabilmek için spor yapmak yılın her döneminde gereklidir ve sürekli olmalıdır. Ne yazık ki kış aylarında elverişsiz iklim ve hava koşulları spor aktivitelerine yeterli zaman ayırmayı zorlaştırmaktadır. Hem ülkemizin hem de dünyanın içinde bulunduğu pandemi nedeni ile spor salonlarına gitmek de çok tercih edilmemektedir. 

İlkbaharın geldiği bu günlerde ise spordan uzak geçen ve evlere kapandığımız kış aylarını telafi etmek, gerekli önlemleri alıp güneşin, temiz havanın ve bol oksijenin tadına varmak hiç de zor değil. Spora ayrılan zaman sağlık ve zindelik olarak bize geri dönecektir.