Las Vegas, USA - January 06, 2014: A photo of the Apple TV interface being displayed on a LCD television screen. Apple TV is a digital media player developed and sold by Apple Inc.

Yeni Ev Eğlenceleri: Dijital Platformlar

Kısa süre öncesine kadar “Geçen akşam arkadaşlarla sinemada harika bir film izledik.” veya “Pazar günü tiyatroya gidiyorum, oyuna biletim var.” gibi cümleleri gündelik yaşantımızda çok sıradan bir şekilde kullanırdık. Bir maçı sahada izleyebilmek, sevdiğimiz grubun konserlerine gidebilmek hepimiz için, yoğun ve durağan yaşantımıza hareket getiren keyifli ve eğlenceli aktivitelerdi.

Ne yazık ki yeni tip koronavirüsün hayatımıza girmesi ile birlikte bu cümleleri “-di”li geçmiş zamanda kurmaya başladık. Öncelikle hepimiz evlerimizde daha fazla vakit geçirmeye başladık. Salonumuz bir anda yeni ofisimiz, odamız yeni sınıfımız oldu. Mutfaklarda yeni yemek denemeleri yapmaya, yeni hobiler, yeni eğlenceler aramaya başladık. 

Zorunda kalmadıkça dışarı çıkmamızın doğru olmadığı bugünlerde kendimizi iyi hissetmemizi sağlayacak ve moralimizi yükseltecek kavramlar büyük önem kazandı. Bu kavramlardan bugünlerde en popüler olanı ise hiç şüphesiz “Dijital Platformlar”. Evde geçirdiğimiz vakti eğlenceli hale getiren dijital platformlar; ürünlere, içeriklere ve hizmetlere, internet ve çevrimiçi platformlar aracılığı ile telefon, bilgisayar ve elektronik cihazlar üzerinden ulaşmayı sağlayan kanallara denir. Kullanıcılar bu kanallara çoğu zaman belirli bir ücretin ödendiği üyelik sistemiyle erişim sağlar.

Dijital platformların hayatımıza girişi kısa bir zaman önce gerçekleşti. 90’lı yıllarda tek bir özel televizyon kanalı ile başlayan bu yolculuk daha sonra birçok tv kanalını da beraberinde getirdi. O zamanki deyiş ile küçük kara kutu birdenbire en büyük eğlencemiz olup çıktı ve bu hep böyle devam etti. 2000’lı yıllara geldiğimizde, internetin hayatımıza yoğun bir şekilde girmesi ile birlikte televizyon izleyicisi internet yayınlarına büyük ilgi göstermeye başladı. Bunun devamında da çok kısa bir süre içinde yeni bir pazar oluştu. 

İnsanların, özellikle de gençlerin televizyon yayınlarından uzaklaşması her geçen gün dijital platformlara olan ilgiyi artırdı. Bir anda pek çok diziyi ve filmi dijital platformlar üzerinden izlemeye başladık. Öyle ki pandemi sürecinde monotonlaşan hayatımız elimizden düşürmediğimiz telefon ve elektronik cihazlar ile dijital platformları kullanarak neredeyse eğlenceli hale geldi. 

Çoğunlukla izole ve iç ortamlarda geçirdiğimiz bu dönemde dijital platformlar sayesinde yerli ve yabancı daha çok film izlemeye, yeni diziler keşfetmeye başladık. Belgeseller, konserler  talk showlar ve daha nice benzeri içeriği de içinde bulunduran bu platformların keyfini çıkarmak için üye olup giriş yapmak yeterli. Rahat ve konforlu ev ortamında, bir filmi istediğimiz saatte, istediğimiz zaman durdurup başlatarak izleyebilmek, dizileri uzun reklam araları olmadan, tüm bölümlerini arka arkaya seyredebilmek hepimize büyük bir keyif vermekte. Dijital platformlar sayesinde, Koronavirüs sebebi ile vizyona giremeyen veya girse de istediği izleyici kitlesine ulaşamayan pek çok film de seyircisiyle buluştu. Bu durumun sektörün emekçileri olan senaristler, yönetmenler ve oyuncular için de hayati öneme sahip olduğu bir gerçek. 

Her ne kadar bizi farklı dünyalara götürüp günün stresinden uzaklaştırıyor olsa da dijital platformlara ayıracağımız zaman doğru şekilde yönetilmeli. Saatlerce dizi ve film seyretmek, bunları seyrederken sağlıksız beslenmek ve uzun süre boyunca hareketsiz kalmak sağlığımızı kötü şekilde etkileyecektir. Bunun yanında çalışmak için gerekli olan zamanı dijital platformlarda çekici içeriklerle kolayca harcayabilecek olmak da dikkat edilmesi gereken bir diğer noktadır. Diğer taraftan bu platformlarda her yaş grubu için farklı içeriklere ulaşmak mümkündür. Bu içerikler çocukları ve gençleri kötü etkileyebilir ya da yanlış yönlendirebilir. Bu sebeple ebeveynler çocuklarının izlediği yayınları kontrol etmeli ve onları bilgilendirmelidir.

Dijital platformlarda dolandırıcılık konusuna da dikkat edilmesi gerekmektedir. Tanımadığınız kişiler ile kredi kartı, kimlik numarası gibi özel bilgileri paylaşmak, güvenilir olmayan sitelere girmek hiç istemediğiniz durumlar ile karşı karşıya kalmanıza neden olabilir. 

Dijital platformların hayatımızda bu denli yere sahip olması farklı konularda da bu platformların kullanılmasını gündeme getirecektir. Örneğin, bankalar ve finans kuruluşları müşterilerinin zamanlarının çoğunu dijital platformlarda geçirdiğini öngörerek, onların olduğu yerde, müşterilerinin ihtiyaçlarına uygun şekilde kendilerini konumlandırabilirler. Buna bağlı olarak uygun bir dijital platform stratejisi oluşturabilirler. Bir ev alma deneyiminde dijital platformu kullanmak müşteriye büyük fayda sağlayabilecektir. Sadece bir bankacılık ürünü olarak ev kredisi sunmak yerine, bir platform üzerinden müşterilerinin ev kredisi ile ev alma işlemini baştan sona deneyimlemesi inanılmaz bir kolaylık olacaktır. Dijital platformlar gibi yeni ürünleri kullanmak, daha geniş bir müşteri kitlesine ulaşmak demektir. Müşteri deneyimini farklılaştırmak ise bankalar ve finans kuruluşları açısından kendi piyasalarında en iyisi olmayı ve sürdürülebilirliği sağlamak açısından çok değerli olacaktır. 

Dünyada her geçen gün artan dijital platformların sayılarına yenileri eklenmekte bu da aralarındaki rekabetin hızla artmasına neden olmaktadır. Yeni diziler, yeni filmler ve yeni içerikler derken her yaştan izleyici kitlesini de kendilerine çekmeleri kaçınılmazdır. Bu durum bir süre sonra televizyon yayınlarına olan ilgiyi azaltabilecektir. Bizim için rahat ve konforlu evlerimizden her türlü içeriğe ulaşabilmenin bu kadar kolay ve eğlenceli olması ilk bakışta muhteşem görünebilir. Fakat zamanımızı doğru ve iyi kullanmalı, dışarıda yapacağımız sosyal aktivitelerin ve iletişimin önemini de her zaman hatırlamalıyız. 

Dr. Genco Fas

https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2018/02/rise-of-digital-platforms-fs.html
https://mediatrend.mediamarkt.com.tr/turkiyede-yaralanabileceginiz-tv-platformlari-ozellikleri/
https://longline.com.tr/turkiyede-en-cok-kullanilan-dijital-platformlar/
https://www.chip.com.tr/haber/turkiye-deki-dijital-platformlar_3406.html
https://www.turkiyeraporu.com/dijitalmedya
https://www.bmc.com/blogs/digital-platforms/
http://www.dijitalhayatakademisi.com/dijital-platformlar/
https://www.turkiyeraporu.com/dijitalmedya